نحوه تحریر دفاتر قانونی شرکت بازرگانی
نحوه تحریر دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی شرکتهای بازرگانی داده می شود. و در تمام موارد فقط از روشهایی که قابل قبول و پذیرفته شده از نظر وزارت اقتصادی و دارایی می باشد. و بیشتر مورد استفاده حسابداران قرار میگیرد. توضیح روشهای دیگری که عمدتاً قابل استفاده نبوده و یا به علت بالا بودن هزینه های حسابداری آنها شرکتهای بازرگانی تمایلی به استفاده از این روشها ندارند بررسی نشده است.
انواع دفاتر قانونی
در شرکتهای بازرگانی طبق ماده ۷ و ۸ قانون تجارت باید دفتر روزنامه و کل تهیه شود. که طبق ماده ۱۱ قانون ،تجارت توسط نماینده اداره ثبت امضاء شده و تمام فعالیت های اقتصادی و ریالی در این دفاتر نوشته می شود.
دفتر روزنامه دفتری
ماده ۷ قانون تجارت دفتر روزنامه دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات و دیون و دادوستد تجارتی و معاملات راجع به اوراق تجارتی از قبیل خریدوفروش و (ظهرنویسی) و بطور کلی جمیع واردات و صادرات تجارتی خود را به هر اسم و رسمی که باشد. و وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت میکند در آن دفتر ثبت نماید.
دفتر کل دفتری
دفتر کل دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را لااقل هفته ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلفه آن را تشخیص و جدا کرده هر نوعی را در صفحه مخصوصی در آن دفتر به طور خلاصه ثبت کند.
نحوه تحریر دفاتر قانونی شرکت بازرگانی
ممنوعات دفاتر تجاری بازرگانی
کلیه معاملات و صادرات و واردات در دفاتر مذکوره فوق باید به ترتیب تاریخ در صفحات مخصوصه نوشته شود. تراشیدن و حک کردن و همچنین جای سفید گذاشتن بیش از آنچه که در دفتر نویسی معمول است. و در حاشیه و یا بین سطور نوشتن ممنوع است. و تاجر باید تمام آن دفتر را از ختم هر سالی لااقل تا ده سال نگاه دارد.