اساسنامه شرکت چیست؟ نکات مهم در تنظیم آن

  1. تک نیک ثبت
  2. اساسنامه
  3. اساسنامه شرکت چیست؟ نکات مهم در تنظیم آن

اساسنامه شرکت چیست؟ نکات مهم در تنظیم

نحوۀ تنظیم اساسنامه

اساسنامه شرکت­ها دربرگیرنده نحوه اداره شرکت و اساس تشکیلات و عمل شرکت را معین می­کند. اساسنامه شرکت را نمی­توان براساس قرارداد تشریح نمود.

زیرا در قرارداد رضایت کلیه طرفین قرارداد برای تصویب یا تغییر آن لازم است. درصورتی که قانون تجارت، تصویب اساسنامه را به اکثریت تجویز می­کند.

مقاله نحوه ثبت و تنظیم اساسنامه شرکت های با مسئولیت محدود می تواند برای شما مفید باشد.

ضرورت تنظیم اساسنامه برای شرکت

قانون تجارت ایران، تنظیم اساسنامه را برای همه شرکت­ها ضروری ندانسته است. اما برای شرکت­های سهامی خاص و عام، تنظيم و تصویب اساسنامه لازم و ضروری می­باشد. ماده ۴ نظام نامه راجع به مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ و ۱۹۸ قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ نیز در خصوص مدارک لازم برای ثبت شرکت­ها در مقابل كلمه اساسنامه عبارت «اگر باشد» را برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود، نسبی، تضامنی، مختلط غیرسهامی و تعاونی آورده است.

که نشان از اختیاری بودن ارائه اساسنامه برای ثبت شرکت­های مذکور دارد، اما شرکت­های مذکور نیز می­توانند در صورت تمایل، اساسنامه داشته باشند. و غالباً برای ثبت همه شرکت­ها اساسنامه تهیه می شود.

در صورتی که اساسنامه جداگانه برای شرکت تنظیم نشود مقررات مربوط به اداره و امور شرکت در شرکت نامه تصریح می گردد. اساسنامه باید در دو جلد تهیه و به امضای همه سهامداران برسد.

در مواقع ضروری و با تصویب مجمع عمومی فوق العاده می­توان در مواد، اساسنامه تغییراتی ایجاد کرد به شرطی که تغییرات انجام شده مغایر با قانون تجارت نباشد.

مواردی که معمولاً در اساسنامه شرکت­ها قید می­شود

نام شرکت و نوع آن، موضوع شرکت، مدت شرکت، مرکز اصلی شرکت و شعب آن (در صورت داشتن شعبه)، تابعیت شرکت چه باشد.

سرمایه شرکت با تعیین میزان نقد و غیر نقد آن، تعداد سهام و مبلغ اسمی هر سهم (در شرکت­های سهامی) و میزان سهم الشرکه شرکا در سایر شرکت­ها چگونه باشد.

نحوه انتخاب مدیران شرکت و مسئولیت و حدود اختیارات و حق الزحمه ایشان، صاحبان حق امضا از طرف شرکت و نحوه انتخاب ایشان، تعیین سال مالی شرکت، حساب­های سالانه، ترازنامه مفاصاحساب، سود خالص، اندوخته قانونی، سود قابل تقسیم و نحوه تغییرات در سرمایه شرکت (کاهش یا افزایش سرمایه) نحوه انتقال سهام یا سهم الشرکه چگونه باشد.

نحوه تشكيل مجامع عمومی شرکت (اعم از مجمع عمومی عادی و فوق العاده)، نحوه دعوت اعضا برای تشکیل مجمع چگونه باشد.

حد نصاب تشكيل مجمع، نحوه انتخاب بازرس یا بازرسان شرکت وظایف و حق الزحمه بازرس، در پایان تیز نحوه انحلال شرکت و تصفیه آن قيد می­شود.

ادامه مطلب
دلایل انحلال شرکت شرکت های تجاری

طبق ماده ۴ و ۳ نظام نامه راجع به مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ و ۱۹۹ قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ ثبت شرکت به موجب تقاضانامه که در دو نسخه تنظیم می­شود به عمل خواهد آمد و به تقاضانامه باید اسناد ذیل ضمیمه شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست