مراحل ومدارک ثبت علائم تجاری

علائم تجاری که با طراحی زیبا و ثبت شده باشد بیشترین بازدهی را برای شما خواهد داشت.

برای ثبت علائم تجاری بهترین علامت‌ها مواردی هستند که باعث گمراهی مشتری نشوند و متمایز و خلاقانه باشند. از لغت‌ها و کلمات، حروف،اعداد، تصاویر و تلفیقی از آن‌ها می‌توان برای طراحی علامت تجاری و برند استفاده کرد. به یاد داشته باشید که برای ثبت علائم تجاری”  طراحی لوگو ی جذاب نیز ضروری است.

علائم تجاری در چه مواردی ثبت نمی شود

 

  • علائم دولتی و رسمی مانند نماد حلا‌ل‌احمر یا هر علامتی که شبیه به آن‌ها باشد.
  • اسامی عام مانند اسم اشیاء  یا اسم محصول.
  • علائمی که خلاف عفت عمومی باشند.
  • علائمی که قبلا توسط دیگران در حوزه کاری مرتبط ثبت شده باشند.
  • علائمی که نشان دهنده‌ی انتساب به ارکان حکومتی باشند.

علامت‌های تجاری باعث می گردد که مشتریان سریع‌تر محصولتان را شناسایی کنند. علامت یا اسم انتخاب شده باید جدید و بدیع باشد و قبلا توسط دیگران ثبت نشده باشد. برای اطلاع از این که علامت مورد نظر قبلا انتخاب شده یا نه ” آن را در سایت سازمان ثبت املاک و اسناد کشور ثبت و بررسی کنید. این سایت به منظور جلوگیری از درخواست ثبت علائم تکراری و اتلاف وقت طراحی شده است و به بانک اطلاعاتی علائم ثبت شده دسترسی دارد.

 

ومدارک ثبت علائم تجاری min 800x500 - مراحل ومدارک ثبت علائم تجاری
مراحل ومدارک ثبت علائم تجاری

ثبت علائم تجاری برای چه کسب و کارهایی می باشد ؟

ثبت علائم تجاری برای برخی از کسب و کارها الزامی است.

ثبت علائم تجاری فقط در موارد خاصی الزامی است. فرد تاجر در سایر حوزه‌های کاری می‌تواند از یک علامت تجاری استفاده کند. بدون آنکه آن علامت را به ثبت رسانده باشد.

محصولاتی که ثبت علائم تجاری آن ها اجباری است عبارتند از:

  • داروها
  • مواد غذایی که در ظرف و بسته‌بندی خاصی باشند.
  • نوشیدنی‌ها
  • لوازم آرایشی‌

سایر کسب و کارها نیز به دلخواه مدیران می‌توانند برندشان را ثبت کنند.

مزایای ثبت علائم تجاری

ثبت علائم تجاری باعث انحصار آن به کسب و کار شما می‌گردد.

علامت تجاری ابزاری است برای بازاریابی و کسب شهرت برای شرکتها. ثبت علائم تجاری باعث می‌شود شرکت‌ها برای بهبود کارایی و اثربخشی و همچنین بهبود خدمات و رضایت مشتریان بیشتر تلاش کنند. مزیت دیگر ثبت علائم تجاری بدست آوردن شخصیت حقوقی و توانایی اخذ وام است.

ثبت طرح صنعتی شرکت ها-اظهارنامه و هزینه ها
ادامه مطلب

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت تقاضای علائم تجاری

مدارک مورد نیاز برای ثبت تقاضای علائم تجاری به شرح زیرمی باشد:

 

  • مدارک هویت اشخاص حقیقی
  • مدارک هویت اشخاص حقوقی
  • اگر برند لاتین باشد یا ریشه عربی داشته باشد متقاضی باید کارت بازرگانی داشته باشد.
  • نمونه علامت
  • متقاضی باید مدارکی نشان دهنده‌ی فعالیت وی در زمینه معینی که می‌خواهد علامت مربوط به آن را ثبت کند، ارائه دهد.
  • چنانچه متقاضی قصد استفاده از حق تقدم را داشته باشد، باید مدارک مربوط به آن را به همراه اظهارنامه ارائه دهد.
  • کپی جواز تاسیس بهره برداری” پروانه ساخت و یا هر گونه مجوز فعالیت “برای اشخاص حقوقی”
  • مهر شرکت
  • اگر متقاضی ثبت، خارجی باشد باید معادل ارزی هزینه‌های ثبتی را بپردازد.
  •  

مراحل 7 گانه ثبت علائم تجاری

نمونه گواهی ثبت علائم تجاری

اطلاع از مراحل لازم برای ثبت علائم تجاری به شما کمک می‌کند که راحت‌تر پیش بروید و مدارک لازم برای هر قسمت را پیش از نیاز تهیه کنید. مراجل ثیت علائم تجاری عبارتند از: مرحله اول:

۱-انتخاب علامت جذاب، بدیع و زیبا .

برای اجرای این مرحله می‌توان از راهنمایی طراحان و کارشناسان ما در این زمینه بهره‌مند شد. مرحله دوم:

۲-در این مرحله  استعلام نمایید که عین یا شبیه علامتی که قصد ثبت آن را دارید قبلاً در همان طبقه ثبت شده است یا نه، در صورت وجود کمترین شباهت بین علامت تجاری مورد نظر شما و برندی که قبلا در همان طبقه ثبت شده تقاضای شما رد خواهد شد. مرحله سوم:

۳-در این مرحله مدارک مورد نیازی را که در قسمت قبل توضیح دادیم تهیه کرده و ارائه می‌دهید. مرحله چهارم:

۴-در این مرحله با ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی، اظهارنامه ثبت علائم تجاری را تکمیل کرده و مدارک خود را بارگزاری کنید و هزینه مربوطه را پرداخت نمایید.

پس از طی این مراحل در سامانه برای شما برگه ‌ای نمایش داده می‌شود که باید آن را پرینت کنید و با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی اقدام به تایید اطلاعات وارد شده در سامانه نمایید. سپس از دفترخانه مذکور گواهی امضاء و فرم تایید اطلاعات کاربری دریافت کنید و با وارد کردن اطلاعات این فرم در سامانه، نام کاربری و رمز عبور دریافت نمایید. جهت پیگیری و اقدامات بعدی باید از طریق همین نام کاربری و رمز عبور اقدام کنید. مرحله پنجم:

پلمپ دفاتر شرکت
ادامه مطلب

۵-پس از آنکه تقاضای ثبت علائم تجاری شما توسط  کارشناسان و رئیس اداره علائم تجاری بررسی وتایید شد، برای شما پیامکی ارسال می‌شود که ثبت علائم تجاری مورد تقاضای شما از سوی اداره علائم تجاری بلامانع تشخیص داده شده است.  و در این مرحله باید به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه و اقدام به تشکیل پرونده فیزیکی علامت تجاری خود نمایید. و برای این منظور باید حتماً تصویر برابر اصل کلیه مدارکی که در سامانه بارگذاری نموده اید را با خود به همراه داشته باشید.

 

مرحله ششم:

  روزنامه رسمی تقاضای ثبت علائم تجاری

۶-بعد از اقدام به تشکیل پرونده فیزیکی علامت تجاری، موضوع تقاضای ثبت علائم تجاری شما به روزنامه رسمی ارسال میگردد. و برای شما امکان واریز هزینه روزنامه رسمی نوبت اول  فراهم می شود که باید هزینه را پرداخت کنید و پس از سپری شدن حدوداً یک هفته از پرداخت هزینه، روزنامه مذکور چاپ و به آدرس شما ارسال می شود. مرحله هفتم:

۷-در آخرین مرحله،  با در دست داشتن مدارکی یک نسخه از روزنامه مذکور و یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری و ۱۰ نمونه از علامت تجاری در ابعاد ۶*۶ مجدداً به اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید و ضمن ارائه رسید. سند علامت تجاری خود را تحویل بگیرید.

ثبت سفارش در سایت تک نیک

شرکت تعاونی تک نیک با هدف تسهیل در امور اداری شرکتها و موسسات، حسابداری و مالیاتی و مشاوره کسب و کار فعالیت خود را از سال 94 آغاز نموده است. ثبت تک نیک همواره کوشیده است خدمات خود را به بهترین شکل ممکن در سریعترین زمان به انجام برساند و مشاوری امین برای مدیران و کارآفرینان عزیز کشورمان باشد.

آدرس :

ایلام، شهرستان دهلران، منطقه 3 ، خیابان خبرنگار ، پلاک 7

تلفن: 09184220933  — 09189414281

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست