Brand Architecture مفهوم معماری برند
معماری برند ساختار ارتباطات و نقشهای بین برند یک سازمان را تعریف می کند.
بعضی از شرکتها ترجیح میدهند که ارتباطی بین برند شرکت و بازار ایجاد کنند. در حالی که برخی دیگر نام شرکت را در پس زمینه نگــه مــی دارند. و نام محصول را به گونه ای مشخص تر و با جنبه ارتباطی قوی تر
بکار می گیرند.
تعریف علامت
طبق ماده ۳۰ قانون علامت علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از :
الف علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
ب علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود. و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.
ج نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.
مزایای ثبت علائم تجاری
تضمین میکند که مشتریان میتوانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
شرکتها را قادر میسازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند. اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده می شود. و منبع مستقیم درآمد.
آشنایی مدیران شرکتها با برند یا نشان تجاری
از محل حق امتیازها می باشند.
جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی هستند.
ممکن است دارائی ارزشمند کسب و کار باشند.
شرکتها را تشویق میکنند در حفظ و یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
مفهوم معماری برند Brand Architecture
اهمیت ثبت علائم تجاری
دلایل حمایت از علائم تجاری و حقوق ناشی از آن یا اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استفاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولاتشان از محصولات رقبا پی برده اند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکرده اند. پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص شرکت حق انحصاری پیدا میکند. بموجب آن میتواند از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کنندهای مشابه علامت تجاری شما هستند جوگیری نماید.
عواقب عدم ثبت علائم تجاری
اگر علامت تجاری ثبت نشود شرکتهای رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازهای اسـت کـه موجــب گمراهی خواهد شد. برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد. و در نتیجه سرمایه گذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود. ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است.
و در نتیجه کالاهای رقیب را خریداری کند. این امر نه تنها سود شخص شرکت را کاهش خواهد داد. و مشتریان را گمراه خواهد کرد. بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.
در طی زمان گسترش یافته است. به گونه ای که شامل مجموعه ای از ارزش ها و ویژگی های ملموس و غیر ملموس میشود. که به صورت معنادار و مناسبی بین محصولات تفاوت می گذارد. که در غیر این صورت بسیار شبیه همه هستند.
سازماندهی شده است ادراکات نسبت به یک برند منعکس کننده تداعیاتی است که در ذهن مصرف کننده نقش بسته است.
مقاله قوانین ثبت برند مرتبط با این موضوع است مطالعه کنید.