مفهوم برجستگی برند(Brand salience)

مفهوم برجستگی برند(Brand salience)

مقدمه مطالب سایت:

در دنیای امروز، برندها نقشی فراتر از یک نام یا لوگو را ایفا می‌کنند. آنها به موجوداتی زنده و دارای شخصیت تبدیل شده‌اند که در ذهن و قلب مصرف‌کنندگان جایگاه ویژه‌ای دارند.

مفهوم شخصیت برند به مجموعه‌ای از ویژگی‌های انسانی اشاره دارد که با یک برند تداعی می‌شود و باعث می‌شود مصرف‌کنندگان با آن ارتباطی عاطفی برقرار کنند.

این ارتباط نه تنها بر اساس ویژگی‌های فیزیکی کالا بلکه بر اساس معانی سمبلیک و نمادین شکل می‌گیرد که برندها برای مصرف‌کنندگان خود به ارمغان می‌آورند.

برجستگی برند یا Brand Salience یکی از شاخص‌های کلیدی است که میزان آگاهی و حضور ذهنی برند در ذهن مصرف‌کنندگان را می‌سنجد.

این شاخص نشان می‌دهد که چگونه و با چه سهولتی یک برند در موقعیت‌های مختلف به یاد مصرف‌کننده می‌آید و چه میزان از آگاهی برند در ذهن او نفوذ یافته است.

مزیت‌های برند نیز به سه دسته کارکردی، تجربی و سمبلیک تقسیم می‌شوند که هر کدام نقش مهمی در ایجاد انگیزش و ارتباط احساسی با مشتریان ایفا می‌کنند.

اعتبار برند، به عنوان شاخصی از میزان علاقه‌مندی مصرف‌کننده به س ازمان، بر مبنای ادراک فرد از تخصص، نوآوری و قابلیت اعتماد برند ارزیابی می‌شود.

در این مقاله، به بررسی مفاهیم کلیدی مرتبط با برند پرداخته و اهمیت آنها در ایجاد ارتباط موثر با مصرف‌کنندگان را تحلیل خواهیم کرد. این مفاهیم نه تنها به درک بهتر از برندها کمک می‌کنند بلکه راهنمایی ارزشمند برای توسعه استراتژی‌های بازاریابی موفق ارائه می‌دهند.

شخصیت برند چیست؟

شخصیت برند از جمله ابعادی است که در متون جدید بسیار به آن توجه شده است. چرا که کالاها علاوه بر موارد کاربردی دارای معانی سمبلیک نیز هستند.

بخشی از این معانی سمبلیک برگرفته و نتیجه مفاهیمی نظیر شخصیت برند یا تصویری است. که مصرف کننده برای خود از آن کالا می سازد، این ها مفاهیم سمبلیک تداعی شده برای مشتری را در مورد محصولات و کنند.

آن قسمتی از مفهوم نمادین که به وجه یا طبقه آنها توصیف می فیزیکی خود کالا برمی گردد. و با ویژگیهای شخصیتی انسانی توصیف می شود، شخصیت برند نامیده می شود. مجموعه ای از خصوصیات انسانی که همراه با برند تداعی می،شود را شخصیت برند می گویند.

شخیصت برند را می توان به عنوان مجموعه ای از ویژگی های انسانی همراه برند تعریف نمود. اگرچه برندها اجسام غیر انسانی هستند. اما اغلب مصرف کنندگان آنها را به عنوان اجسام دارای ویژگی های انسانی تلقی می کنند.

مزیتهای سمبلیک یا نمادین برند

(۱) عبارت است از تمایل به برندی که نیازهای درونی افراد در رابطه با خود نمایی تثبیت ،نقش تعلق به گروه یا شناخت خود را ارضاء می کند.

این نیازها و مزیت ها اکثراً با صفات غیر مرتبط با محصول مرتبط اند. ۲ درباره خود جلوه دادن است و راهی که افراد به دیگران با استفاده از محصولات خاص سیگنال هایی را می فرستند. این جنبه بیشتر نوعی اثر بر اجتماع اطراف را در بر دارد. یعنی جایگاه اجتماعی و کلاس طبقاتی افراد تاثیر گذار است.

برجستگی برند(Brand salience)

برجستگی برند شاخصی است که میزان آگاهی از برند را مورد سنجش قرار می دهد.

شاخص برجستگی برند این نکات را می سنجد

یک برند چندین بار و با چه میزان سهولت در موقعیت ها و شرایط شود؟

مختلف به ذهن مشتری فرا خوانده می مشتری تا چه حد نسبت به برند حضور ذهن دارد.  نقش برند در ذهن

وی به صورت برجسته حک شده است؟

آیا به سادگی آن را به یاد آورد و شناسایی می کند؟

چه نوع اشارات و راهنمایی هایی برای این امر لازم هستند؟ تا چه حد آگاهی از برند در ذهن فرد نفوذ یافته است؟

مزیت های برند

مزیت های برند عبارت است از : آنچه مشتریان تصور می کنند. برند به آنان ارائه خواهد داد. برند به دلیل اینکه منشاء محصول را معرفی نموده  است.  فرآیند پردازش داده ها و اطلاعات را برای آنها ساده تر و سریع تر می سازد، برای مصرف کنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است.

مزایای برند به سه دسته تقسیم می گردد.

کارکردی – تجربی – سمبلیک

(۱) تمایل به برندی که لذتهای احساسی تنوع طلبی و انگیزش های شناختی ایجاد می کند این ،مزیت با احساسات مشتریان در هنگام مصرف.

اعتبار برند Brand Credit)

اعتبار شاخصی است که میزان علاقه مندی مصرف کننده به سازمان را ارزیابی می کند.

برند بایستی حاوی این خصوصیات باشد. تا از اعتبار لازم نزد مشتری برخوردار باشد.

ادراک- فرد از تخصص سازمان سازمان ، شایسته و نوآور باشد. قابلیت اعتماد برند بایستی قابل اتکاء بوده و بتواند در بلند مدت مشتری ها را به خود جذب کند. مطلوبیت برند باید جذاب و سرگرم کننده بوده و ارزش هزینه صرف شده را داشته باشد.

اگر در زمینه ثبت برند لباس در ایران سوالی دارید پیشنهاد میکنیم به صفحه ان مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
X

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست مطالب

خبر نامه

اولین نفری باشید که از مقاله‌ها و تخفیف‌های ویژه مطلع می‌شوید.

تماس با تک نیک ثبت

ارتباط با ما کارشناس تک نیک ثبت