تشریفات ثبت تغییرات شرکت‌

  1. خانه
  2. ثبت شرکت
  3. تشریفات ثبت تغییرات شرکت‌

تشریفات ثبت تغییرات شرکت‌

انواع تغییرات شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری

شرکت­های تجاری و مؤسسات که در دفتر ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده‌اند. می‌توانند در مفاد اساسنامه خود یا امور کلی شرکت، مثل محل شرکت یا موضوع آن تغییراتی بدهند. یا تصمیماتی راجع ‌به انتخاب مدیران شرکت یا دارندگان حق امضاء و تصویب ترازنامه و انتخاب بازرس اتخاذ نمایند.  لذا در مواردی که تغییرات مزبور در روابط اشخاص خارج با شرکت تأثیر داشته باشد. تغییرات و تصمیمات مزبور باید ثبت و آگهی شوند.

تغییرات شرکت چه زمانی اعتبار می یابند؟

و تا زمانی‌ که تغییرات مزبور ثبت و آگهی نشده باشد، کلیه معاملاتی که اشخاص خارج به استناد ثبت قبلی انجام داده‌اند معتبرند.  مثلاً در صورتی ‌که مدیر شرکت تغییر کند. یا در اختیارات وی تغییراتی داده شود، این تغییر تا زمانی ‌که به ثبت نرسیده ‌است، برای اشخاص ثالث معتبر نیست. و معاملاتی که مدیر معزول قبل ‌از ثبت و آگهی عزل انجام داده ‌است، برای شرکت تعهدآور می‌باشند.

مدت زمان تحویل (صورتجلسه) تغییرات شرکت به اداره ثبت شرکت ها

ماده 9 آیین ‌نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجاری مصوب 1337 در این ‌مورد تصریح دارد: «مؤسسات و تشکیلات مزبور باید کلیه تغییراتی که در مورد اساسنامه و یا اشخاصی که حق امضا دارند. و یا اقامتگاه قانونی آنها پیدا می‌شود. ظرف یک ماه به اداره ثبت شرکت‌ها اطلاع دهند. و مادام که اطلاع نداده ­اند. استناد به آن تغییرات در مقابل اشخاص ثالث معتبر نخواهد بود».

البته ماده قانونی فوق مشخص ننموده‌ است. در صورتی‌ که شرکت، صورت جلسه خود را ظرف یک ماه به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل ندهد. و این مدت زائد بر یک ماه باشد. آیا اداره ثبت شرکت‌ها می‌تواند. صورت ‌جلسه را قبول و ثبت نماید؟ یا نباید آن را بپذیرد.

تشریفات ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت چگونه است؟

برای ثبت تغییرات و تصمیمات شرکت‌ها و مؤسسات باید صورت جلسه‌ای از تصمیمات و تغییرات مزبور تنظیم شود. و در ذیل صورت‌ جلسه اعضا به یکی از سهامداران یا مدیران شرکت یا وکیل رسمی شرکت وکالت بدهند.

تا از طرف سایر اعضا در اداره ثبت شرکت‌ها حاضر شده و نسبت به امضای ذیل ثبت تغییرات اقدام نماید.  صورت ‌جلسه مزبور باید به امضای تمامی اعضا یا وکیل یا قائم‌ مقام قانونی ایشان رسیده باشد. و ظرف یک ماه از تاریخ تنظیم آن جهت ثبت در دفتر ثبت شرکت‌ها به واحد ثبتی که شرکت در آنجا به ثبت رسیده‌ ارائه شود.

تشریفات ثبت شرکت پس از بررسی و تاییدیه سامانه 

اداره ثبت شرکت‌ها پس ‌از بررسی صورت‌ جلسه تغییرات و تصمیمات در صورتی‌ که تصمیمات متخذه مخالف با قوانین و مقررات و اساسنامه شرکت نباشد. و در صورت کامل بودن مدارک بعد از اخذ حق‌الثبت تغییرات مزبور را در ذیل ثبت اولیه مربوط به آن شرکت در دفتر ثبت می گردد.

ادامه مطلب
ثبت شرکت سهامی عام

و افراد امضا کننده دفتر و همچنین ترتیب و نحوه امضای دفتر همانست که برای ثبت اولیه حسب مورد بیان گردید.

پیشنهاد میکنم مقاله جامع نحوه ثبت تغییرات شرکت ها را مطالعه کنید.

نوشتهٔ پیشین
ویژگی های شرکت‌های تجاری
نوشتهٔ بعدی
مجمع عمومی موسسین،نحوه تشکیل و وظایف آن

مطالبی که ممکن است برایتان مفید باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

با سفارش خدمات ثبت شرکت و تغییرات در تک نیک ثبت برای بار بعدی 10 درصد تخفیف بگیرید.

آدرس سراسر کشور
08433729937
09189414281
Instagram
Pinterest
Medium
Reddit
Telegram
WhatsApp
ثبت صورتجلسات97%
97%
تاسیس شرکت ها93%
93%
ثبت برند و لوگو80%
80%
ثبت گرید پیمانکاران70%
70%
فهرست