ساختار و ارکان شرکت با مسئولیت محدود در حال تصفیه

ساختار و ارکان شرکت با مسئولیت محدود در حال تصفیه

ساختار و ارکان شرکت

قانون گذار از میان سه جزء ساختاری شرکت،  یعنی رکن تصمیم گیرنده ، ارگان اداره کننده (مدیران ) و ارگان نظارتی (بازرسان) تنها به رکن دوم یعنی مدیران تحت عنوان متصدیان تصفیه اشاره نموده است.

مدیر تصفیه شرکت منحل شده

مدیر تصفیه کسی است که بعد از انحلال شرکت وظیفه دارد تا به امور مالی شرکت رسیدگی کند. به عبارت بهتر این مدیر فردی است که اگر مثلا برای اجرای تعهدات شرکت لازم باشد معاملات جدیدی انجام شود، به عهده ی اوست.

حد نصاب تشکیل مجمع عمومی انحلال شرکت مسئولیت محدود

در نتیجه،  باید بر آن بود. که تصمیمات دورۀ تصفیه و انحلال شرکت با مسئولیت  محدود ، در مجمع عمومی اتخاذ و همانند زمان فعالیت آن ، مشمول شیوه و حد نصاب مندرج در ماده ۱۰۶ قانون تجارت،  یعنی اکثریت دست کم نیمی از سرمایه است.

چنانچه در نوبت اول این حد نصاب به دست نیاید،  شرکا دوباره دعوت شده و این بار اکثریت عددی ملاک تصمیم گیری خواهد بود.  با توجه به آنکه تصمیمات دوره تصفیه همگی در زمرۀ امور عادی ناظر به کار تصفیه قرار دارند،  بنابراین،  باید حد نصاب مادۀ ۱۰۶ مرقوم را که برای موارد عادی مقرر شده، تنها ملاک تصمیم گیری م گیری شرکا در دوره تصفیه به شمار آورد.

حد نصاب انحلال شرکت با مسئولیت محدود

اگر تعدادی از شرکا حتی دو نفر از آنها که بیش از ۵۰ درصد سرمایه شرکت متعلق به آنها باشد، تصمیم به انحلال شرکت بگیرند؛ شرکت قابل انحلال می شود. هر چند که شرکای دیگر که اکثریت عددی را داشته باشند؛ مثلا ۵ نفر دیگر با انحلال مخالف باشند.

مدیران یا متصدیان تصفیه

مدیران یا متصدیان تصفیه و جایگاه ایشان با وسواس بیشتری در قانون تجارت مورد توجه قرار گرفته است. مطابق ماده ۲۱۳ قانون تجارت، امر تصفیه بـر دوش مدیران دورۀ حیات شرکت قرار دارد.

وظیفه و اختیارات متصدیان تصفیه در شرکت سهامی و شرکتهای با مسئولیت محدود

با این حال امکان پیش بینی خلاف حکم بالا در اساسنامه یا با تصمیم مجمع عمومی شرکت تجویز شده است. مقنن در ماده بعد به روشنی از وظیفه و اختیارات متصدیان امر تصفیه به شرح زیر سخن می گوید:

(( وظیفه و اختیارات متصدیان تصفیه در شرکت سهامی و شرکتهای با مسئولیت محدود و تعاونی به ترتیبی است. که در مادهٔ ۲۰۷ مقرر شده با این تفاوت که حق اصلاح و تعیین حکم برای متصدیان تصفیهٔ این شرکتها (به استثنای مورد حکمیت اجباری) فقط وقتی خواهد بود که اساسنامه یا مجمع این حق را به آنها داده باشد».

در نتیجه، انجام کارهای نیمه تمام،  تکمیل تعهدات شرکت، پرداخت دیون و دریافت بستانکاریهای آن،  کار کرد اصلی متصدیان (مدیران) تصفیه به شمار می رود. چنانچه معاملات و تعهدات شرکت ناتمام باشد. برای اتمام آنها معامله و عمل حقوقی جدیدی ضرورت داشته باشد،  متصدیان تصفیه مکلف به انجام آن خواهند بود.

در صورتی که،  از گذشته دعوایی له و یا علیه شرکت مطرح بوده باشد و یا پس از اعلام انحلال طرح گردد،  متصدی تصفیه شخصاً یا  توسط وکیل وارد دعوى خواهد شد.

جهت  اطلاع از نحوه خروج از شرکت با مسئولیت محدود  کلیک کنید

تقسیم دارایی شرکت با مسئولیت محدود

همان گونه که گفته شد ، علاوه بر وظایف ،بالا، تقسیم دارایی شرکت و منظور نمودن دیون شرکت که حال نشده و نیز نگهداری مبالغ مورد اختلاف شر کا در حساب شرکت تا رفع ،اختلاف از دیگر تکالیف متصدیان تصفيه محسوب می گردند.

جایگاه بازرس یا ناظر برای دورۀ تصفیه

در ارتباط با جایگاه بازرس یا ناظر برای دورۀ تصفیه،  باید بر این نکته تأکید نمود. که با توجه به الزامی نبودن ناظر برای دورۀ فعالیت شرکت با مسئولیت محدود، جز در صورت تجاوز شمار شرکا از ۱۲ عضو ، و نیز با لحاظ سکوت قانون گذار در این خصوص،  بی تردید پیش بینی یا تعیین ناظر برای دورۀ انحلال همانند زمان فعالیت شرکت اختیاری است.

شرایط و مدارک ثبت شرکت های تجاری
ادامه مطلب

در صورت پیش بینی ناظر برای دورۀ تصفیه،  اگر وظایف و اختیارات وی در اساسنامه تعریف نشده باشد،  رسیدگی به عملیات تصفیه و نظارت بر تسویه دیون و مطالبات شرکت و اعلام روند تصفیه به مجمع شرکا ، مهم ترین کارکرد ناظر خواهد بود.

مجازات مدیر تصفیه شرکت

مدیر تصفیه شرکت به عنوان فردی که مسئولیت تصفیه امور مالی و حقوقی یک شرکت را بر عهده دارد، ممکن است با مجازات‌هایی مواجه شود اگر در انجام وظایف خود تخلف کند. یا به قوانین و مقررات مربوطه پایبند نباشد. مجازات‌های ممکن شامل موارد زیر است:

  1. مسئولیت مدنی: مدیر تصفیه ممکن است به جبران خسارات مالی به شرکت یا طلبکاران ملزم شود.
  2. مجازات‌های کیفری: در صورت ارتکاب جرم‌هایی مانند تقلب، سوءاستفاده از اموال شرکت یا عدم رعایت قوانین مالیاتی، ممکن است به حبس یا جزای نقدی محکوم شود.
  3. محرومیت از حقوق اجتماعی: ممکن است از فعالیت‌های اقتصادی و مدیریتی در آینده محروم شود.
  4. سلب صلاحیت: در برخی موارد، ممکن است صلاحیت او برای تصدی سمت‌های مدیریتی دیگر سلب شود.
  5. تحقیقات و بازرسی: ممکن است تحت بررسی‌های قانونی و بازرسی‌های مربوطه قرار گیرد.

تعداد مدیر یا مدیران تصفیه

قانون در مورد تعداد مدیران تصفیه پیش بینی خاصی ندارد، لکن این تعداد میتواند یک یا چند شخص باشد.  چرا که در اشاره به اداره تصفیه عبارت مدیر یا مدیران تصفیه به کار رفته است.  به نظر میرسد اساسنامه و در سکوت اساسنامه مرجع انحلال شرکت (مجمع یا دادگاه)  میتواند در مورد تعداد آنان تصمیم بگیرد.

در نهایت شرکت هایی که تعداد اعضای کمی دارند بنا به تصمیم مجمع عمومی فوق العاده یک نفر را به عنوان مدیر تصفیه انتخاب خواهند کرد. در صورتیکه مجمع بخواهد که تعداد مدیران تصفیه را بیشتر کند. بهتر است که تعداد آنها عدد فرد باشد. و 3 نفر انتخاب کنند.

شرایط انتخاب مدیر تصفیه شرکت

بر اساس مقررات قانون تجارت، مدیر تصفیه در شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند از میان شرکا یا از خارج از شرکت انتخاب شود. شخص منتخب، چه حقیقی و چه حقوقی، باید دارای اهلیت قانونی کامل برای انجام امور باشد.

مهم‌ترین شرط این است که مدیر تصفیه مشمول ممنوعیت‌های قانونی برای مدیریت نباشد؛ به این معنا که طبق اصول کلی حقوق شرکت‌های تجاری، اشخاص محجور (مانند صغار و مجانین)، ورشکستگان به تقصیر یا تقلب، و کسانی که به دلیل ارتکاب جرائمی مانند کلاهبرداری، سرقت، و خیانت در امانت از حقوق اجتماعی محروم شده‌اند، نمی‌توانند به عنوان مدیر تصفیه انتخاب شوند. این انتخاب معمولاً توسط مجمع عمومی شرکا صورت می‌گیرد، مگر آنکه اساسنامه شرکت ترتیب دیگری را مقرر کرده باشد.

انحلال و تصفیه شرکت‌ها چگونه صورت می‌گیرد؟

زمانی که سهامداران یا شرکا به هر دلیلی تصمیم می‌گیرند که فعالیت شرکت را متوقف کنند، ضروری است که مراحل لازم برای انحلال را انجام دهند.

تصفیه، آخرین مرحله و نقطه پایانی برای خاتمه فعالیت یک شرکت است و می‌توان گفت تمام فعالیت‌ها در این مرحله به اتمام می‌رسد.

پس از این مرحله، دارایی‌های شرکت به صورت نقدی جمع‌آوری شده و به شکلی قانونی میان شرکا تقسیم می‌شود.

به معنای دیگر، این مرحله به جمع‌آوری و یا انحلال شرکت اطلاق می‌شود و باید گفت که این مسئولیت بر عهده مدیران شرکت است مگر اینکه در اساسنامه شرکت روش دیگری برای این کار پیش‌بینی شده باشد یا انحلال به صورت دیگری و به دستور مجمع عمومی باشد.

مدارک لازم برای تصفیه شرکت

با توجه به نوع شرکت‌ها، مدارک مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد. که در زیر مدارک ضروری برای سه نوع شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص و شرکت تضامنی به ترتیب بیان شده است.

تبدیل شرکت سهامی خاص به عام
ادامه مطلب

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد معنی تصفیه به مقاله جامع تصفیه یا تسویه؟ معنای تصفیه در حقوق تجارت مراجعه فرمایید.

الف) مدارک مورد نیاز برای تصفیه شرکت با مسئولیت محدود:

  • اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده: این صورتجلسه باید توسط تمام شرکا، و مدیر تصفیه امضا شده باشد. در این جلسه، تصمیم به انحلال شرکت و انتخاب مدیر تصفیه گرفته می‌شود.
  • کپی مدارک شناسایی مدیر تصفیه: شامل کپی شناسنامه و کارت ملی. اگر مدیر تصفیه خارج از شرکای شرکت انتخاب شده باشد، ارائه این مدارک الزامی است.
  • آخرین روزنامه رسمی شرکت: روزنامه‌ای که آخرین تغییرات شرکت در آن آگهی شده است، باید ارائه گردد.
  • مستندات دعوت از شرکا (در صورت لزوم): اگر مجمع با حضور اکثریت شرکا (و نه همه آن‌ها) تشکیل شده باشد، باید اصل روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی دعوت در آن چاپ شده، ارائه شود.

پس از ثبت انحلال و شروع فرآیند تصفیه، مدیر تصفیه وظیفه دارد بدهی‌های شرکت را پرداخت کرده، دارایی‌ها را نقد کند و باقی‌مانده را بین شرکا تقسیم نماید. در پایان این فرآیند و برای اعلام ختم تصفیه، مدارک دیگری از جمله اعلام ختم تصفیه به اداره ثبت شرکت‌ها و آگهی آن در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار مورد نیاز خواهد بود.

ب) مدارک ضروری برای تصفیه شرکت سهامی خاص:

ارائه تصویر روزنامه رسمی که درباره تأسیس و آغاز فعالیت شرکت و همچنین آخرین تغییرات آن اطلاعات دارد.
ارائه عکس تمامی شناسنامه‌ها و کارت ملی‌های اعضای هیئت مدیره، بازرسان و مدیر تصفیه.
اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده که تمامی اعضا، شرکا، بازرسان و مدیر تصفیه آن را امضا کرده‌اند.
ارائه اصل وکالتنامه در صورت وجود وکیل رسمی برای شرکت.

ج) مدارک لازم برای تصفیه شرکت تضامنی:

ارائه تصاویر مدارک شناسایی شامل کپی شناسنامه و کارت ملی تمام شرکا و مدیر تصفیه
ارائه تصویر اصلی روزنامه‌های رسمی کشور که به ثبت و تأسیس شرکت و آخرین تغییرات آن اشاره دارد.
ارائه اصل صورتجلسه مجمع عمومی شرکت که تمامی اعضا و مدیر تصفیه آن را امضا کرده‌اند.
اصل وکالتنامه در صورتی که شرکت وکیل قانونی داشته باشد.

وظایف مدیر تصفیه

پس از روشن ساختن اینکه مدیر تصفیه چه کسی است، در این بخش می‌خواهیم به وظایف و مسئولیت‌های او بپردازیم. به سوال این که وظایف مدیر تصفیه چیست، پاسخ دهیم. وظایف و مسئولیت‌های مدیر تصفیه در فصل ششم قانون تجارت مشخص شده است. در صورتی که او در انجام وظایف خود با مشکلی روبه‌رو شود، می‌تواند به مقررات قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مراجعه کند. وظایف مدیر تصفیه به شرح زیر است:

1- درخواست مهر و موم اموال ورشکسته از ناظر ورشکستگی

2- فروش اشیایی که ممکن است به سرعت آسیب دیده یا کاهش قیمت پیدا کنند و اشیایی که نگه‌داشتن آن‌ها سودی ندارد.

3- سرمایه تجاری ورشکسته را با دریافت اجازه از ناظر به کار اندازد.

4- بررسی و تهیه صورت دارایی با استفاده از دفاتر، اسناد تجاری و سایر اطلاعاتی که به‌دست آورده است.

5- تنظیم صورت دارایی تاجر پس از درخواست رفع توقیف.

6- وصول مطالبات زیر نظر ناظر و فروش اثاثیه منزل و اموال تجاری تاجر با مجوز دادستان و نظارت ناظر.

7- اتخاذ تدابیر حفاظتی برای حفظ حقوق تاجر ورشکسته نسبت به بدهکاران.

8- شناسایی مطالبات طلبکاران.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تصفیه شرکت، پیشنهاد می‌شود مقاله‌ای که در زیر و در بخش بیشتر بخوانید، با همین عنوان آمده است، مطالعه کنید

آخرین اقدامی که در قانون تجارت جهت تصفیه شرکت با مسئولیت محدود مقرر  شده، تسلیم دفاتر شرکت منحله به اداره ثبت (شرکتها ) محل جهت نگهداری به مدت ۱۰ سال است.

 

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
X

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.