ساختار و ارکان شرکت با مسئولیت محدود در حال تصفیه
ساختار و ارکان شرکت
قانون گذار از میان سه جزء ساختاری شرکت، یعنی رکن تصمیم گیرنده ، ارگان اداره کننده (مدیران ) و ارگان نظارتی (بازرسان) تنها به رکن دوم یعنی مدیران تحت عنوان متصدیان تصفیه اشاره نموده است.
مدیر تصفیه شرکت منحل شده
حد نصاب تشکیل مجمع عمومی انحلال شرکت مسئولیت محدود
در نتیجه، باید بر آن بود. که تصمیمات دورۀ تصفیه و انحلال شرکت با مسئولیت محدود ، در مجمع عمومی اتخاذ و همانند زمان فعالیت آن ، مشمول شیوه و حد نصاب مندرج در ماده ۱۰۶ قانون تجارت، یعنی اکثریت دست کم نیمی از سرمایه است.
چنانچه در نوبت اول این حد نصاب به دست نیاید، شرکا دوباره دعوت شده و این بار اکثریت عددی ملاک تصمیم گیری خواهد بود. با توجه به آنکه تصمیمات دوره تصفیه همگی در زمرۀ امور عادی ناظر به کار تصفیه قرار دارند، بنابراین، باید حد نصاب مادۀ ۱۰۶ مرقوم را که برای موارد عادی مقرر شده، تنها ملاک تصمیم گیری م گیری شرکا در دوره تصفیه به شمار آورد.
حد نصاب انحلال شرکت با مسئولیت محدود
مدیران یا متصدیان تصفیه
مدیران یا متصدیان تصفیه و جایگاه ایشان با وسواس بیشتری در قانون تجارت مورد توجه قرار گرفته است. مطابق ماده ۲۱۳ قانون تجارت، امر تصفیه بـر دوش مدیران دورۀ حیات شرکت قرار دارد.
وظیفه و اختیارات متصدیان تصفیه در شرکت سهامی و شرکتهای با مسئولیت محدود
با این حال امکان پیش بینی خلاف حکم بالا در اساسنامه یا با تصمیم مجمع عمومی شرکت تجویز شده است. مقنن در ماده بعد به روشنی از وظیفه و اختیارات متصدیان امر تصفیه به شرح زیر سخن می گوید:
(( وظیفه و اختیارات متصدیان تصفیه در شرکت سهامی و شرکتهای با مسئولیت محدود و تعاونی به ترتیبی است. که در مادهٔ ۲۰۷ مقرر شده با این تفاوت که حق اصلاح و تعیین حکم برای متصدیان تصفیهٔ این شرکتها (به استثنای مورد حکمیت اجباری) فقط وقتی خواهد بود که اساسنامه یا مجمع این حق را به آنها داده باشد».
در نتیجه، انجام کارهای نیمه تمام، تکمیل تعهدات شرکت، پرداخت دیون و دریافت بستانکاریهای آن، کار کرد اصلی متصدیان (مدیران) تصفیه به شمار می رود. چنانچه معاملات و تعهدات شرکت ناتمام باشد. برای اتمام آنها معامله و عمل حقوقی جدیدی ضرورت داشته باشد، متصدیان تصفیه مکلف به انجام آن خواهند بود.
در صورتی که، از گذشته دعوایی له و یا علیه شرکت مطرح بوده باشد و یا پس از اعلام انحلال طرح گردد، متصدی تصفیه شخصاً یا توسط وکیل وارد دعوى خواهد شد.
جهت اطلاع از نحوه خروج از شرکت با مسئولیت محدود کلیک کنید
تقسیم دارایی شرکت با مسئولیت محدود
همان گونه که گفته شد ، علاوه بر وظایف ،بالا، تقسیم دارایی شرکت و منظور نمودن دیون شرکت که حال نشده و نیز نگهداری مبالغ مورد اختلاف شر کا در حساب شرکت تا رفع ،اختلاف از دیگر تکالیف متصدیان تصفيه محسوب می گردند.
جایگاه بازرس یا ناظر برای دورۀ تصفیه
در ارتباط با جایگاه بازرس یا ناظر برای دورۀ تصفیه، باید بر این نکته تأکید نمود. که با توجه به الزامی نبودن ناظر برای دورۀ فعالیت شرکت با مسئولیت محدود، جز در صورت تجاوز شمار شرکا از ۱۲ عضو ، و نیز با لحاظ سکوت قانون گذار در این خصوص، بی تردید پیش بینی یا تعیین ناظر برای دورۀ انحلال همانند زمان فعالیت شرکت اختیاری است.
در صورت پیش بینی ناظر برای دورۀ تصفیه، اگر وظایف و اختیارات وی در اساسنامه تعریف نشده باشد، رسیدگی به عملیات تصفیه و نظارت بر تسویه دیون و مطالبات شرکت و اعلام روند تصفیه به مجمع شرکا ، مهم ترین کارکرد ناظر خواهد بود.
مجازات مدیر تصفیه شرکت
مدیر تصفیه شرکت به عنوان فردی که مسئولیت تصفیه امور مالی و حقوقی یک شرکت را بر عهده دارد، ممکن است با مجازاتهایی مواجه شود اگر در انجام وظایف خود تخلف کند. یا به قوانین و مقررات مربوطه پایبند نباشد. مجازاتهای ممکن شامل موارد زیر است:
- مسئولیت مدنی: مدیر تصفیه ممکن است به جبران خسارات مالی به شرکت یا طلبکاران ملزم شود.
- مجازاتهای کیفری: در صورت ارتکاب جرمهایی مانند تقلب، سوءاستفاده از اموال شرکت یا عدم رعایت قوانین مالیاتی، ممکن است به حبس یا جزای نقدی محکوم شود.
- محرومیت از حقوق اجتماعی: ممکن است از فعالیتهای اقتصادی و مدیریتی در آینده محروم شود.
- سلب صلاحیت: در برخی موارد، ممکن است صلاحیت او برای تصدی سمتهای مدیریتی دیگر سلب شود.
- تحقیقات و بازرسی: ممکن است تحت بررسیهای قانونی و بازرسیهای مربوطه قرار گیرد.
شرایط انتخاب مدیر تصفیه شرکت
برای انتخاب مدیر تصفیه شرکت، ابتدا باید توجه داشت که فرد انتخابی دارای تجربه و دانش کافی در زمینه مدیریت تصفیه آب و فاضلاب باشد. همچنین باید دارای مهارتهای مناسب در ارتباط با مقامات محلی، نظارت بر روند تصفیه و هماهنگی با تیم فنی و اجرایی باشد.
علاوه بر این، مدیر تصفیه شرکت باید توانایی ارتباط موثر با مشتریان و ارباب رجوع را داشته باشد. به خوبی بتواند نیازها و مشکلات آنها را درک کرده و راهحلهای مناسبی برای آنها ارائه دهد. در نهایت، مدیر تصفیه شرکت باید دارای استعداد و توانایی برای بهبود مستمر فرآیندهای تصفیه و کنترل کیفیت شرکت باشد. بتواند بهبودهای لازم را در شرکت ایجاد کند.
انحلال و تصفیه شرکتها چگونه صورت میگیرد؟
زمانی که سهامداران یا شرکا به هر دلیلی تصمیم میگیرند که فعالیت شرکت را متوقف کنند، ضروری است که مراحل لازم برای انحلال را انجام دهند.
تصفیه، آخرین مرحله و نقطه پایانی برای خاتمه فعالیت یک شرکت است و میتوان گفت تمام فعالیتها در این مرحله به اتمام میرسد.
پس از این مرحله، داراییهای شرکت به صورت نقدی جمعآوری شده و به شکلی قانونی میان شرکا تقسیم میشود.
به معنای دیگر، این مرحله به جمعآوری و یا انحلال شرکت اطلاق میشود و باید گفت که این مسئولیت بر عهده مدیران شرکت است مگر اینکه در اساسنامه شرکت روش دیگری برای این کار پیشبینی شده باشد یا انحلال به صورت دیگری و به دستور مجمع عمومی باشد.
مدارک لازم برای تصفیه شرکت
با توجه به نوع شرکتها، مدارک مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد. که در زیر مدارک ضروری برای سه نوع شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص و شرکت تضامنی به ترتیب بیان شده است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد معنی تصفیه به مقاله جامع تصفیه یا تسویه؟ معنای تصفیه در حقوق تجارت مراجعه فرمایید.
الف) مدارک مورد نیاز برای تصفیه شرکت با مسئولیت محدود:
ارائه تصویر شناسنامه و کارت ملی تمامی سهامداران، شرکا و مدیر تصفیه.
تصویر خبر انتشار ثبت شرکت در روزنامههای رسمی به اضافه آخرین تغییرات شرکت در روزنامه.
اصل صورتجلسه مجمع عمومی که تمامی اعضا و مدیر تصفیه آن را امضا کردهاند.
اصل وکالتنامه در صورتی که شرکت دارای وکیل یا نماینده قانونی باشد.
ب) مدارک ضروری برای تصفیه شرکت سهامی خاص:
ارائه تصویر روزنامه رسمی که درباره تأسیس و آغاز فعالیت شرکت و همچنین آخرین تغییرات آن اطلاعات دارد.
ارائه عکس تمامی شناسنامهها و کارت ملیهای اعضای هیئت مدیره، بازرسان و مدیر تصفیه.
اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوقالعاده که تمامی اعضا، شرکا، بازرسان و مدیر تصفیه آن را امضا کردهاند.
ارائه اصل وکالتنامه در صورت وجود وکیل رسمی برای شرکت.
ج) مدارک لازم برای تصفیه شرکت تضامنی:
ارائه تصاویر مدارک شناسایی شامل کپی شناسنامه و کارت ملی تمام شرکا و مدیر تصفیه
ارائه تصویر اصلی روزنامههای رسمی کشور که به ثبت و تأسیس شرکت و آخرین تغییرات آن اشاره دارد.
ارائه اصل صورتجلسه مجمع عمومی شرکت که تمامی اعضا و مدیر تصفیه آن را امضا کردهاند.
اصل وکالتنامه در صورتی که شرکت وکیل قانونی داشته باشد.
وظایف مدیر تصفیه
پس از روشن ساختن اینکه مدیر تصفیه چه کسی است، در این بخش میخواهیم به وظایف و مسئولیتهای او بپردازیم. به سوال این که وظایف مدیر تصفیه چیست، پاسخ دهیم. وظایف و مسئولیتهای مدیر تصفیه در فصل ششم قانون تجارت مشخص شده است. در صورتی که او در انجام وظایف خود با مشکلی روبهرو شود، میتواند به مقررات قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مراجعه کند. وظایف مدیر تصفیه به شرح زیر است:
درخواست مهر و موم اموال ورشکسته از ناظر ورشکستگی
فروش اشیایی که ممکن است به سرعت آسیب دیده یا کاهش قیمت پیدا کنند و اشیایی که نگهداشتن آنها سودی ندارد.
سرمایه تجاری ورشکسته را با دریافت اجازه از ناظر به کار اندازد.
بررسی و تهیه صورت دارایی با استفاده از دفاتر، اسناد تجاری و سایر اطلاعاتی که بهدست آورده است.
تنظیم صورت دارایی تاجر پس از درخواست رفع توقیف.
وصول مطالبات زیر نظر ناظر و فروش اثاثیه منزل و اموال تجاری تاجر با مجوز دادستان و نظارت ناظر.
اتخاذ تدابیر حفاظتی برای حفظ حقوق تاجر ورشکسته نسبت به بدهکاران.
شناسایی مطالبات طلبکاران.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تصفیه شرکت، پیشنهاد میشود مقالهای که در زیر و در بخش بیشتر بخوانید، با همین عنوان آمده است، مطالعه کنید
آخرین اقدامی که در قانون تجارت جهت تصفیه شرکت با مسئولیت محدود مقرر شده، تسلیم دفاتر شرکت منحله به اداره ثبت (شرکتها ) محل جهت نگهداری به مدت ۱۰ سال است.